Ditte Fjeldsted

Kostens helbredende effekt

Hvad er ernæringsterapi ?

Ernæringsterapi tager udgangspunkt i kostens helbredende effekt til at afhjælpe og/eller forebygge funktionsforstyrrelser i krop og sind. Funktionsforstyrrelser kan være alt fra mindre gener og ubehag til kroniske sygdomme og lidelser. Udover at anvende viden om kosten og næringsstoffers rolle i funktionsregulering, tages der også højde for aktivitetsniveau, søvnvaner, stressbalancering og psykosociale forhold i afbalancering af det hele menneske. Kosten er nemlig sjældent den eneste faktor til dysfunktion. Vores tanker, vaner og adfærd har ligeså stor betydning for vores velvære. Derfor er jeg specialiceret i at hjælpe mine klienter med at opnå både fysisk og mental sundhed, så de kan blive den bedste udgave af dem selv og få en fantastisk livskvalitet.

Jeg er uddannet ernæringsterapeut ved CET – Center for ernæring og terapi gennem en 3-årig uddannelse i København. Jeg har specialiceret mig i menneskets forhold til mad, og derfor arbejder jeg især med at nedbryde de mentale og fysiske barriere, der kan være for at få et afslappet og godt forhold til maden.
Et forløb hos mig er en investering i din livskvalitet, da jeg GARANTERER at du vil komme til at mærke forbedringer!

Jeg hjælper dig bl.a. med:

  • At få udredt symptomer som kan skyldes ubalancer i krop og sind.
  • At sammensætte en individuel kost, der hjælper dig fri for ubehag.
    (ex hovedpine, fordøjelsesproblemer, overfølsomhed, kvalme, hudproblemer, træthed, dårligt stofskifte mm.)
  • At opnå gode, sunde og holdbare kostvaner.
  • At få balanceret din spiseadfærd.
  • At slippe mad- og sundhedsstress.
  • At få motivation til bevægelse og daglig aktivitet.

Den gode tallerkenfordeling

Ernæringsmæssigt er der nogen helt essentielle behov, som vi alle har brug for at få dækket, dem kan du læse om her. Men er kroppen kommet i ubalance, kan det være nødvendigt at sætte mere ind på et bestemt område.

Frugt og grønt indeholder høje mængder vitaminer, mineraler, enzymer og antioxidanter. De er fuld af kraft og vitalitet! De forskellige farver indikere et forskelligt næringsindhold og derfor er det godt, at spise frugter og grøntsager i alle regnbuens farver.

Protein er vigtigt for opbygning af bl.a. kroppens celler, væv, hormoner og antistoffer i et stærkt immunforsvar. Gode kilder til protein kan både være animalske og plantebaseret, variation af disse kan give store sundhedsfordele. Spis især gerne kød fra fjerkræ, fisk, skaldyr, æg, linser, bønner og nødder.

Kulhydrater opdeles i fordøjelige og ufordøjelige kulhydrater. Hvoraf de ufordøjelige er særligt interessante for vores sundhed! De karakteriseres som kostfibre og når hele vejen ned til tyktarmen, hvor de fungere som god næring til tarmbakterierne og bl.a. omdannes til signalstoffer til hjernen. Kostfibre er med til at forebygge en række livsstilssygdomme. De findes i høj grad i grove grøntsager, frugter, fuldkornsprodukter, nødder og frø, havregryn, kartofler og bælgfrugter.

Fedtstoffer i form af umættet fedt har mange vigtige funktioner for bl.a. immunforsvaret (hvor det særdeles har en positiv effekt mod kronisk inflammation), celleopbygning, hormonbalancering og som bærestof for flere vitaminer. De gode umættede fedtsyrer er omega-3 og omega-6 som findes i planteolier, nødder, avocado og fede fisk.

Skal jeg hjælpe dig med at få implementeret gode og sunde kostvaner i et balanceret forhold, så læs mere herunder i mine forløb: