Ditte Fjeldsted

Hvorfor er det nu at vi bevæger os?

Hvorfor bevæger vi os?

Hvorfor er det nu at vi bevæger os og bruger kroppen til træning og motion? Noget jeg selv tænker meget over og bruger i mine klientforløb til at opnå bevægelsesglæde.

Efter at have gået en masse dejlige km på stranden i bare tæer nogen dage i træk, fik jeg smerter i mit venstre underben, da det var blevet overbelastet. Det er jo hvad der sker, når man ikke er vant til at gå lange ture i det terræn på bare fødder. Jeg var ellers mentalt klar til en løbetur igen, men måtte desværre springe over denne gang.

Vi startede på et løbeprogram for snart nogen måneder siden, og har gradvist steget i distancen. Denne gang skulle løbeturen også blot være på 2 km. Selvom lysten til at løbe var der, måtte jeg prioritere at holde mit ben i ro, så det kan få hvile og blive klar igen til andre kommende løbeture og gåture i smukke omgivelser.

Jeg ved at det for mange, kan være svært at sige fra, især når man har dedikeret sig til et træningsprogram, men essensen i at opnå bevægelsesglæde, er at huske på HVORFOR man har lyst til at løbe og bevæge sig. Jeg løber fordi at det gør mig glad og er godt for min krop. Derfor skal jeg ikke løbe når jeg har ondt, og potentielt kunne gøre smerten værre. Desuden ved jeg, at der nok skal komme rigeligt med løbeture fremadrettet, så der er ingen grund til at stresse over, at man lige må springe en enkelt tur over.

Husk på at bevægelse er noget der skal gavne krop og sind, og derfor skal man også huske, at lytte efter kroppens signaler, når den har brug for ro og hvile.

Leave a comment

Your email address will not be published.